Tuntikuvaukset

TUNTIKUVAUKSET 2017-2018

 

(kauden 2018-2019 puuttuvia kuvauksia päivitetään lähipäivien aikana)

 

Kehonhuoto

 

Kevyempi ja palauttava tunti

Kohentaa liikkuvuutta, liikehallintaa ja tukilihasten voimaa

Sopii aloittelijoille ja aktiiviliikkujille

 

Foamroller: Tunnilla hierotaan, venytellään sekä rentoutetaan lihaksia ja lihaskalvoja putkirullaa apuna käyttäen. Pilatesrullan avulla vahvistetaan myös syviä vatsalihaksia ja kohennetaan kehon hallintaa. Seuralla on kymmenkunta rullaa, joita voi lainata tunnilla. Ota oma rulla mukaan, jos sinulla on sellainen.

 

Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta.

 

Ikiliikkujat Varttuneemman väen lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävä tunti unohtamatta venyttelyä. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja, juoksua tai hyppyjä. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

 

Kehonhuolto&rentoutus: Helppo hyvän olon tunti, joka sopii kaikille. Tunnilla tehtävät liikkeet lisäävät liikkuvuutta ja parantavat ryhtiä ja kehonhallintaa. Etenkin niska-hartiaseudun, selän ja lantion seudun kireydet saavat kyytiä. Myös rentoutuminen on tärkeää, joten tunnilla soi rauhallinen musiikki. 

 

Kehonhuoltojumppa on helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä ja koko keho kiinteytyy ja vahvistuu monipuolisesti.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita.  Lopuksi venytellään ja rentoudutaan.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä.

 

Lihaskuntotunti koostuu helposta alkulämmittelystä, tehokkaista oman kehon painolla tehtävistä lihaskunto/kehonhuoltoliikkeistä sekä lyhyestä loppuvenyttelystä.

 

Pilates on kehonhallintaa, jossa vahvistetaan kehoa erilaisin liikkein. Tunti lisää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunti myös vahvistaa erityisesti syviä keskivartalon lihaksia sekä parantaa ryhtiä. Pilates sopii kaikille!

  

Venyttely tunnilla on lyhyt alkuverrytely, jonka jälkeen koko kehon venyttelyt. Venyttelytunnit ovat tärkeitä lihashuollon kannalta. Venyttely lisää lihaksiston kimmoisuutta ja nivelten liikkuvuutta. Venyttely auttaa lihaksia myös palautumaan paremmin.

 

Venyttely & rentoutus Tällä hyvänolon tunnilla on tarkoitus hakea hyvää oloa koko päivään. Tunti on rentouttava ja kehoa huoltava tunti. Alkulämmittelyssä tehdään liikkuvuutta lisääviä liikkeitä ja sen jälkeen venytetään lihaksia eri tekniikoita käyttäen. Pitkät ja rauhalliset venytykset parantavat kehon liikkuvuutta ja vähentävät lihaskireyttä. Tunti päättyy loppurentoutukseen. Ota tunnille mukaan halutessasi pieni tyyny, kevyt peitto ja alusta.

 

Teho & kuntotreeni

 

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa

Sopii jonkin verran liikkuneille

 

Circuit Tunti on tehokas rasvanpolttotreeni, jossa vuorottelevat nopealla tempolla tehtävät lihaskuntoliikkeet ja sykkeennosto-osiot, jotka koostuvat pääasiallisesti erilaisista hypyistä. Tunnilla hyödynnetään erilaisia välineitä sekä kehon omaa painoa. Erinomainen tunti kunnonkohottajille ja myös miehille. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna.

 

Jumppacocktailissa on vaihtuva teema. Tunti sisältää sykkeen nostoa helpoilla askelluksilla mm. step laudalle askeltaen ja yhdistellen siihen lihaskuntoliikkeitä (mm. puntit, keppi, gymstick). Tunnin lopuksi huolletaan lihaksia venytellen ja foamrollerin kanssa. Seuralla on kymmenkunta rullaa, joita voi lainata tunnilla. Ota oma rulla mukaan, jos sinulla on sellainen. Tunti on helppo ja tehokas sekä kehittää kuntoa monipuolisesti.

 

Kahvakuula Suuren suosion saanut kahvakuulatunti, jossa tehdään selkeitä, tehokkaita ja yksinkertaisia kuulapattereita. Kahvakuulaharjoittelu sopii kaikille, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–12 kiloa. Kahvakuulalla tehdään mm. heilautuksia, nostoja, työntöjä. Kahvakuula edistää kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä lisää voimaa. Tunnilla käytetään omaa kuulaa (seuralla muutamia lainakuulia).

 

Kuntojumppa tunnilla treenataan kaikki kehon päälihasryhmät läpi käyttäen erilaisia välineitä ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä.

 

Kuntonyrkkeily on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tehokasta, reipashenkistä liikuntaa.  Tavoitteena on saada niska ja hartia seudun lihakset töihin sekä parantaa oman kehon hallintaa. Säkkityöskentely ja lihakunto-osuudella saamme sykettä ylös ja aerobinen suorituskyky paranee kertakerralta. Tunnin mottona voisikin olla, reipasta liikuntaa tosissaan muttei totisena! Tunti toteutetaan kuntopiiri tyyppisesti.

 

Marikan tehotreeni Koko kropan haastamista erilaisten treenimuotojen merkeissä. Kestävyys-, core- ja hiit treenit tulevat tällä tunnilla tutuiksi. Tunti sopii sekä naisille, että miehille. Treenataan ulkona niin kauan kuin säät sallivat ja sisällä sään kylmetessä.

 

MammaFit: Helppoa jumppaa, jonne voi tulla pienen lapsen tai vauvan kanssa. Jumppa sisältää lämmittelyn, lihaskuntoa ja venyttelyt tunnin loppuun. Voit ottaa lapselle viltin tai lelun mukaan, eikä haittaa, jos lapsi keskeyttää äidin treenin, sillä tällä tunnilla ei noudateta tiukkaa koreografiaa, vaan edetään rennosti. Huom! MammaFit-tunnille voi tulla myös ilman lasta.

 

Miestenjumppa Helppoa ja monipuolista jumppaa mukavassa porukassa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo hieman enemmän liikkuneille. Tunnilla lämmittely, lihaskunto-osio, jossa käytetään vaihtelevasti eri välineitä ja lopuksi verryttely/venyttely. Tunti ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tuntisisältönä mm. kuntojumppaa, keppijumppaa, kuntopiiriä yms., myös ryhmäläisten toiveita otetaan vastaan.

 

Miesten pelitunti Tällä tunnilla pääset kuntoilemaan pelailujen merkeissä. Tunnilla pelataan eri pallopelejä ryhmän toiveiden mukaan. Lisäksi treeni sisältää lihaskuntoliikkeitä ja näin saadaan koko kroppa kunnolla töihin. Tule laittamaan pelit käyntiin ja kroppa liikkeelle!

 

Painotankojumppa on tehokas tunti, joka sopii sekä aloittelijoille että haastetta haluaville. Käytössä voimatangot.  Tunnilla lämmitellään, tehdään lihaskuntosarjoja ja liikutaan aerobisesti. Käydään monipuolisesti eri lihasryhmiä läpi ja lopuksi venytellään kevyesti.

 

Piloxing® Hauska ja energinen tunti perustuu intervalliharjoitteluun, jossa sykettä nostetaan nyrkkeilyosuuksilla ja keskivartaloa vahvistetaan pilates liikkeillä, näiden välissä myös tanssitaan. Vaikka piloxing on nopeatempoista ja hiki tulee takuulla, tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Suositus on treenata paljain jaloin, jotta jalanpohjan pienet lihakset aktivoituvat ja tasapainoilu Pilates-osuuksissa on helpompaa.

 

Powercircuit on tehokas treeni koko keholle. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteita hyödyntäen ja lisäksi osa liikkeistä tehdään ”oman kehon painoilla”.

 

Reisi-vatsa-peppu on lihaskuntotunti, missä pääpaino on reisi, vatsa, ja pakaralihaksissa. Tällä tunnilla saat varmasti poltteen lihaksiin ja sykkeet nousuun! Tunnilla tehdään liikkeet omalla kehonpainolla. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja ja sopii kaikille ketkä haluavat harjoittaa lihaskuntoaan.

 

Rope skipping-hyppynarutunti on Voimisteluliiton uusi harrastusmuoto voimistelun laajalla kentällä. Narulla voidaan tehdä mitä tahansa liikkeitä ja temppuja, mitä voidaan yhdistää hyppelyyn. Tunnilla lämmitellään yhdessä leikin tiimellyksessä sekä harjoitellaan yksilöharjoitteita oman taitotason mukaan. Tunnin aikana tulee paljon hyppyjä sekä nopeus ja ketteryys vahvistuvat.

 

Steppi: Intensiivinen, sykehuippuja tähyilevä tunti, jossa steppi-laudan ja yksinkertaisten askelsarjojen avulla nostetaan portaittain sykettä. Harjoitat erityisesti alaraajojen ja keskivartalon lihaksia, sekä poltat rasvaa ja kiinteydyt. Tehokkuutta voit lisätä nostamalla laudan korkeutta ja lisäämällä hyppyjä. Lopputunnilla vielä lihaskuntoa, sekä palauttavat venyttelyt. Ei suositella vaikeista polvi- tai lonkkavaivoista kärsiville.

 

Toiminnallinen treeni on tunti, jossa harjoitetaan kehoa kokonaisvaltaisesti omalla kehonpainolla sekä välineitä hyödyntäen. Lihaskunnon lisäksi tunnilla haastetaan mm. kehon motoriikkaa ja tasapainoa. Ei sisällä musiikin tahdissa tehtäviä askelsarjoja. Hiki takuu! Tunti sopii sekä naisille, että miehille.

 

Tanssitreeni

 

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa

Kohentaa kestävyyttä, liikehallintaa ja koordinaatiota

Musiikilla keskeinen rooli

 

BailaDance Tällä tehokkaalla tunnilla hikoillaan arjen huolet unholaan ja laitetaan veri kiertämään työpäivän päätteeksi. Tunti koosuu niin sykettä nostattavista aerobisista tanssiharjoitteista kuin monipuolisista toiminnallisista lihaskunto-osuuksista. Kuntosalitreeni tulee kuin itsestään tanssin ilon kautta hyvän musiikin sykkeessä!

 

Lavis® – lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.

 

Zumba® Vauhdikas show-tanssivaikutteinen Zumba-tunti, jossa pääset fiilistelemään lattarimusiikin lisäksi niin listahittejä kuin evergreen-klassikoitakin. Heittäydy rohkeasti tanssin pyörteisiin!