Tuntikuvaukset 2019-2020 





Kehonhuoltotunnit: 

Kevyempi ja palauttava tunti. Kohentaa liikkuvuutta, liikehallintaa ja tukilihasten voimaa.Sopii aloittelijoille ja aktiiviliikkujille



Aamujumppa on helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja syviä lihaksia aktivoivia sekä vahvistavia harjoitteita ja lopuksi venytellään.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä.

FasciaMethod on kokonaisvaltaista kehonhuoltoa (fascia = lihaskalvo). Keskitymme parantamaan liikkuvuutta toiminnallisin aktiivisin venytyksin nivelten täysiä liikeratoja käyttäen, hyvällä kehon kannatuksella ja lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen. Teemme tarkasti kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin suunnattuja liikehallinta- ja liikkuvuusharjoitteita. Hyödynnämme hierontapalloa faskiakerrosten välisen liukumisen lisäämiseksi ja faskioiden nesteyttämiseksi. Harjoittelua rytmitetään hengityksellä. Tunti soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään ja edistää hyvinvointiaan. FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä tuote.

Foamroller-kehonhuolto on rauhallinen kehonhuoltotunti, jossa et tarvitse jalkineita. Tunnilla tehdään keskivartalo- ja liikkuvuusharjoituksia pilatesrullan avulla sekä avataan lihaskalvoja rullalla hieroen. Välineenä voidaan käyttää toisinaan myös keppiä. Liikuntasalissa on n. 20 foamrolleria, jos kotona löytyy pilatesrulla, oma rulla kannattaa ottaa mukaan. Tunnilla on hyvä olla myös jumppamatto.

Fysiotreeni on fysioterapeutin ohjaama tunti. Tunnilla pyritään parantamaan kehon liikkuvuutta ja hallintaa. Tavoitteena ryhdikäs ja tasapainoinen kehon asento.

Fysiohuolto
Fysioterapeutin ohjaama kehonhuoltotunti, koko kehon jäykkyyksiä helpottavia liikkuvuus- ja venyvyysharjoitteita sekä rentoutumista.

Ikiliikkujat Varttuneemman väen lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävä tunti unohtamatta venyttelyä. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja, juoksua tai hyppyjä. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

Jooga 45 min  Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta. Voit osallistua tälle lyhyemmälle joogatunnille yksittäin tai yhdistää sen äänimaljarentoutukseen. 

Jooga 90 min  Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta. Joogatunnit ovat mahdollisesti tauolla joulu-tammikuun ohjaajan matkan takia.

Kehonhuolto ja kehonhuolto&rentoutus:  Helppo hyvänolon tunti, joka sopii kaikille. Kehon kireimmät lihakset ja ongelmapaikat eli niska-hartiaseutu, selkä ja lantion seutu käydään läpi joka tunti, tarkoitus on päästä jäykkyydestä ja kivuista eroon. Lisäksi voidaan käyttää välillä apuna keppiä tai pilatesrullaa tai hierontapalloa. Tärkeää on myös rentoutuminen, tunnilla soitetaan vain rauhallista musiikkia. Mukaan alusta ja lämmin vaate, jonka saa loppurentoutuksessa päälle. 

Pilates on kehonhallintaa, jossa vahvistetaan kehoa erilaisin liikkein. Tunti lisää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunti myös vahvistaa erityisesti syviä keskivartalon lihaksia sekä parantaa ryhtiä. Pilates sopii kaikille!

Terveysliikunta - teematunti on terveys - ja kuntoliikuntaryhmä, jossa keskitytään lihaskunnon sekä liikkuvuuden ylläpitämiseen ja parantamiseen. Tunnit rakentuvat teemoittain ja tunneilla hyödynnetään erilaisia välineitä kuten kuminauhoja, keppejä, jättipalloja ja käsipainoja. Tunti ei sisällä minkäänlaisia hyppyjä eikä monimutkaisia koreografioita. Tunnille olet tervetullut myös rapakuntoisena! 😊

Tuolijumppa on tarkoitettu matalan kynnytksen tunniksi. Jumpassa tehdään yksinkertaisia, mutta tehokkaita liikkeitä, jotka vahvistavat lihasvoimaa, lisäävät kehon liikkuvuuutta ja parantavat tasapainoa. Liikkeet tehdään joko istuen tai seisten tuolista tukea ottaen, toisinaan myös käyttäen välineenä esimerkiksi palloa tai kuminauhaa. Tuolijumppa sopii aloittelijoille ja vähän liikkuneille. Tuntia elävöittää musiikki!

Venyttely/liikkuvuus on etenkin muun kuntoilun lisäksi sopiva lihashuoltotunti. Liikkuvuuden lisääminen vähentää loukkaantumisriskiä, jäykkyyksiä sekä lihaskipuja. Tunti sisältää dynaamista venyttelyä, kehonhallintaa sekä liikkuvuusharjoittelua rauhalliseen tahtiin ja liikkeisiin keskittyen.

Äänimaljarentoutuksessa soitetaan maljoja, joiden harmoniset äänet ja lempeä värähtely johdattavat sinut rentouden tilaan. Äänimaljarentoutus perustuu värähtelyyn. Ihmisessä on vettä noin 70%, joten keho on vatsaanottavainen tälle värähtelylle. Äänimaljojen värähtely vaikuttaa solutasolla asti rentouttaen kehoa ja mieltä. Tunnille tulee varata mukaan alusta ja joustavat, mukavat vaatteet. Voit halutessasi ottaa myös tyynyn ja peiton - pääasia, että huolehdit olosi lämpöiseksi ja mukavaksi, jotta voit rentoutua. Halutessasi voit yhdistää tämän jooga harjoituksen kanssa. Äänimalja rentoutusta ei suositella, mikäli omaat sydämeen asetetetun tahdistimen tai  olet raskauden alkuvaiheessa (3 ensimmäistä kuukautta).






Teho & kuntotreeni -tunnit

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa. Sopii jonkin verran liikkuneille.



Circuit Tunti on tehokas rasvanpolttotreeni, jossa vuorottelevat nopealla tempolla tehtävät lihaskuntoliikkeet ja sykkeennosto-osiot, jotka koostuvat pääasiallisesti erilaisista hypyistä. Tunnilla hyödynnetään erilaisia välineitä sekä kehon omaa painoa. Erinomainen tunti kunnonkohottajille ja myös miehille. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna.

Hiit-treeni – High Intensity Interval Training – on nimensä mukaan kovatehoista intervalliharjoittelua, jonka tavoitteena on parantaa kestävyyskuntoa ja tehostaa rasvanpolttoa. HIIT-treeni koostuu lyhyistä mutta rankoista työosiosta ja aktiivisísta palautusjaksoista, ja sen edut perustuvat juuri treenitehon vaihteluun. Tunti ei sisällä musiikin tahtiin tehtäviä askelsarjoja. Tämä hikitakuu tunti sopii mainiosti myös miehille. 

Kahvakuula Suuren suosion saanut kahvakuulatunti, jossa tehdään selkeitä, tehokkaita ja yksinkertaisia kuulapattereita. Kahvakuulaharjoittelu sopii kaikille, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–12 kiloa. Kahvakuulalla tehdään mm. heilautuksia, nostoja, työntöjä. Kahvakuula edistää kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä lisää voimaa. Tunnilla käytetään omaa kuulaa (seuralla muutamia lainakuulia).

Kuntojumppa tunnilla treenataan vaihtelevasti kaikkia kehon päälihasryhmiä käyttäen erilaisia välineitä ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä.

Kuntonyrkkeily on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tehokasta, reipashenkistä liikuntaa.  Tavoitteena on saada niska ja hartia seudun lihakset töihin sekä parantaa oman kehon hallintaa. Säkkityöskentely ja lihakunto-osuudella saamme sykettä ylös ja aerobinen suorituskyky paranee kertakerralta. Tunnin mottona voisikin olla, reipasta liikuntaa tosissaan muttei totisena!

Lihaskunto  on musiikin tahdittama peruslihaskuntotunti, joka sisältää alkulämmittelyn, lihaskunto-osuuden ja lyhyen loppuvenyttelyn.

Miesten treenit Helppoa ja monipuolista harjoittelua mukavassa porukassa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo hieman enemmän liikkuneille. Tunnin aluksi perusteellinen lämmittely, sekä omalla keholla kehonhallintaa ja loppurutistuksena liikuntaympyrä. Tunti ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Kohdealueina ovat alaraajat ja keskivartalo, sekä lisäksi ylävartalo saa osansa tunnin aikana. Myös ryhmäläisten toiveita otetaan vastaan.

Miesten pelitunti Tällä tunnilla pääset kuntoilemaan pelailujen merkeissä. Tunnilla pelataan eri pallopelejä ryhmän toiveiden mukaan. Lisäksi treeni sisältää lihaskuntoliikkeitä ja näin saadaan koko kroppa kunnolla töihin. Tule laittamaan pelit käyntiin ja kroppa liikkeelle!

Painotankojumppa on tehokas tunti, joka sopii sekä aloittelijoille että haastetta haluaville. Käytössä voimatangot.  Tunnilla lämmitellään, tehdään lihaskuntosarjoja ja liikutaan aerobisesti. Käydään monipuolisesti eri lihasryhmiä läpi ja lopuksi venytellään kevyesti.

PHA-treeni PHA eli Pheripheral Heart Action -treeni aktivoi sydän- ja verenkiertoelimistöä.Tehokas intervalli-tunti, jossa vuorotellaan sykkeenkohotuksia ja lihaskuntoliikkeitä energisen musiikin siivittämänä. Liikkeet ovat helppoja ja tahdin voi säätää oman kunnon mukaiseksi, tunti sopii myös aloittelijalle. Sykkeennostoissa käytetään step-lautaa, lihaskuntoliikkeissä käsipainoja. Tunti sisältää alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyt. Jos haluat treenata lyhyellä ajalla mahdollisimman monipuolisesti, eli lihaskuntotreeniä ja aerobista treeniä samalla kertaa ja kohottaa kuntoa nopeasti niin tämä on oikea tunti. Jos haluat isommat käsipainot kuin mitä liikuntahallilla on tarjolla, ota omat puntit mukaan!

Powercircuit on tehokas treeni koko keholle. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteita hyödyntäen ja lisäksi osa liikkeistä tehdään ”oman kehon painoilla”.

Powertreeni koostuu kovatehoisista treeniosuuksista omaa kehoa käyttäen, sekä välillä välineitä hyödyntäen. Sisällöt vaihtelevat esim. hiitin ja tabatan teemoin. Tunti ei sisällä musiikin tahtiin tehtäviä askelsarjoja, joten kaikki rohkeasti mukaan haastamaan itseään. Tunnin aikana haastetaan vartaloa kokonaisvaltaisilla ja todella tehokkailla liikkeillä.

Reisi-vatsa-peppu on lihaskuntotunti, missä pääpaino on reisi, vatsa, ja pakaralihaksissa. Tällä tunnilla saat varmasti poltteen lihaksiin ja sykkeet nousuun! Tunnilla tehdään liikkeet pääasiassa omalla kehonpainolla. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja ja sopii kaikille ketkä haluavat harjoittaa lihaskuntoaan. Tunti sisältää myös kehonhuollollisia osuuksia.

Toiminnallinen treeni on tunti, jossa harjoitetaan kehoa kokonaisvaltaisesti omalla kehonpainolla sekä välineitä hyödyntäen. Lihaskunnon lisäksi tunnilla haastetaan mm. kehon motoriikkaa ja tasapainoa. Ei sisällä musiikin tahdissa tehtäviä askelsarjoja. Hiki takuu! Tunti sopii sekä naisille, että miehille.

Äipät kuntoon Onko liikuntaharrastus jäänyt lasten saannin jälkeen tai loppunut kenties kokonaan? Nyt olisi oiva tilaisuus aloittaa. Tämä ryhmä sopii aivan kaikille kuntotasosta riippumatta. Jokainen tekee sen verran, mikä hyvälle tuntuu. Päälle riittää mainiosti kaapista löytyvät verkkarit, uusimpia vermeitä ei tarvitse olla. Näihin treeneihin voit ottaa lapset mukaan touhuamaan. Ilman lapsiakin voit hyvin osallistua, kunhan mukana on rento mieli, eikä muiden lasten äänet, touhut ja mahdolliset pienet keskeytykset sinua haittaa!









Tanssi tunnit:

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa.Kohentaa kestävyyttä, liikehallintaa ja koordinaatiota. Musiikilla keskeinen rooli.




Lavis® – lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.