Tuntikuvaukset 2019-2020 



Kehonhuoltoon liittyvät tunnit:

Kevyempi ja palauttava tunti. Kohentaa liikkuvuutta, liikehallintaa ja tukilihasten voimaa.Sopii aloittelijoille ja aktiiviliikkujille





Fysiojumppa on tunti, joka sisältää enimmäkseen keskivartalon lihaskuntoa kohottavia, kehoa avaavia, sekä venyttäviä liikkeitä niin oman kehon painolla, kuin erilaisilla välineillä. Tunnilla tempo on rauhallinen, jolloin aikaa jää keskittyä liikkeen oikeanlaiseen tekniikkaan, sekä oman kehon kuuntelemiseen. Tule avaamaan "lihasjumeja" fysioterapeutin ohjaamalla tunnilla.

Ikiliikkujat Varttuneemman väen lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävä tunti unohtamatta venyttelyä. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja, juoksua tai hyppyjä. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta. Joogatunnit ovat mahdollisesti tauolla joulu-tammikuun ohjaajan matkan takia.

Kehonhuolto ja kehonhuolto&rentoutus:  Helppo hyvänolon tunti, joka sopii kaikille. Tunnilla käytetään mm. FasciaMethodia, eli kehonhuoltoa kuntouttavasta näkökulmasta: Liikkuvuutta parannetaan lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen. Kehon kireimmät lihakset ja ongelmapaikat eli niska-hartiaseutu, selkä ja lantion seutu käydään läpi joka tunti, tarkoitus on päästä jäykkyydestä ja kivuista eroon. Lisäksi voidaan käyttää välillä apuna keppiä tai pilatesrullaa tai hierontapalloa. Tärkeää on myös rentoutuminen, tunnilla soitetaan vain rauhallista musiikkia. Mukaan alusta ja lämmin vaate, jonka saa loppurentoutuksessa päälle. 

Kehonhuoltojumppa on helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä ja koko keho kiinteytyy ja vahvistuu monipuolisesti.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita ja lopuksi venytellään ja välillä rentoudutaan aamun kehonhuoltojumpassa.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä.

PhysioPilates on kehonhallintaa, jossa vahvistetaan kehoa erilaisin liikkein. Tunti lisää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunti myös vahvistaa erityisesti syviä keskivartalon lihaksia sekä parantaa ryhtiä. Pilates sopii kaikille!

Tuolijumppa on tarkoitettu matalan kynnytksen tunniksi. Jumpassa tehdään yksinkertaisia, mutta tehokkaita liikkeitä, jotka vahvistavat lihasvoimaa, lisäävät kehon liikkuvuuutta ja parantavat tasapainoa. Liikkeet tehdään joko istuen tai seisten tuolista tukea ottaen, toisinaan myös käyttäen välineenä esimerkiksi palloa tai kuminauhaa. Tuolijumppa sopii aloittelijoille ja vähän liikkuneille. Tuntia elävöittää musiikki!

Venyttely tunnilla on lyhyt alkuverrytely, jonka jälkeen koko kehon venyttelyt. Venyttelytunnit ovat tärkeitä lihashuollon kannalta. Venyttely lisää lihaksiston kimmoisuutta ja nivelten liikkuvuutta. Venyttely auttaa lihaksia myös palautumaan paremmin.








Teho & kuntotreeni -tyyppiset tunnit

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa. Sopii jonkin verran liikkuneille.





Akrobatia Oletko entinen voimistelija vai onko akrobatia sinulle ihan uutta? Tunnilla treenaillaan kehonhallintaa, tasapainoa, liikkuvuutta, lihaskuntoa ja akrobatialle ominaisia liikkeitä aina kärrynpyöristä käsilläseisontoihin. Käytössämme on muiden välineiden lisäksi myös ilmatäytteinen AirTrack, joka mahdollistaa hauskan ja turvallisen harjoittelun. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin akrobatiapohjaa omaavillekkin. Rohkeasti mukaan akroilemaan! Salissa on myös telinevoimistelun puomi ja rekki, joita voidaan myös välillä kokeilla.

Circuit Tunti on tehokas rasvanpolttotreeni, jossa vuorottelevat nopealla tempolla tehtävät lihaskuntoliikkeet ja sykkeennosto-osiot, jotka koostuvat pääasiallisesti erilaisista hypyistä. Tunnilla hyödynnetään erilaisia välineitä sekä kehon omaa painoa. Erinomainen tunti kunnonkohottajille ja myös miehille. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna.

Hiit-treeni – High Intensity Interval Training – on nimensä mukaan kovatehoista intervalliharjoittelua, jonka tavoitteena on parantaa kestävyyskuntoa ja tehostaa rasvanpolttoa. HIIT-treeni koostuu lyhyistä mutta rankoista työosiosta ja aktiivisísta palautusjaksoista, ja sen edut perustuvat juuri treenitehon vaihteluun. 

Kahvakuula Suuren suosion saanut kahvakuulatunti, jossa tehdään selkeitä, tehokkaita ja yksinkertaisia kuulapattereita. Kahvakuulaharjoittelu sopii kaikille, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–12 kiloa. Kahvakuulalla tehdään mm. heilautuksia, nostoja, työntöjä. Kahvakuula edistää kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä lisää voimaa. Tunnilla käytetään omaa kuulaa (seuralla muutamia lainakuulia).

Kuntojumppa tunnilla treenataan vaihtelevasti kaikkia kehon päälihasryhmiä käyttäen erilaisia välineitä ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä.

Kuntonyrkkeily on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tehokasta, reipashenkistä liikuntaa.  Tavoitteena on saada niska ja hartia seudun lihakset töihin sekä parantaa oman kehon hallintaa. Säkkityöskentely ja lihakunto-osuudella saamme sykettä ylös ja aerobinen suorituskyky paranee kertakerralta. Tunnin mottona voisikin olla, reipasta liikuntaa tosissaan muttei totisena!

Miestenjumppa Helppoa ja monipuolista jumppaa mukavassa porukassa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo hieman enemmän liikkuneille. Tunnin aluksi perusteellinen lämmittely, sekä omalla keholla kehonhallintaa ja loppurutistuksena liikuntaympyrä. Tunti ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Kohdealueina ovat alaraajat ja keskivartalo, sekä lisäksi ylävartalo saa osansa tunnin aikana. Myös ryhmäläisten toiveita otetaan vastaan.

Miesten pelitunti Tällä tunnilla pääset kuntoilemaan pelailujen merkeissä. Tunnilla pelataan eri pallopelejä ryhmän toiveiden mukaan. Lisäksi treeni sisältää lihaskuntoliikkeitä ja näin saadaan koko kroppa kunnolla töihin. Tule laittamaan pelit käyntiin ja kroppa liikkeelle!

Painotankojumppa on tehokas tunti, joka sopii sekä aloittelijoille että haastetta haluaville. Käytössä voimatangot.  Tunnilla lämmitellään, tehdään lihaskuntosarjoja ja liikutaan aerobisesti. Käydään monipuolisesti eri lihasryhmiä läpi ja lopuksi venytellään kevyesti.

Piloxing® Hauska ja energinen tunti perustuu intervalliharjoitteluun, jossa sykettä nostetaan nyrkkeilyosuuksilla ja keskivartaloa vahvistetaan pilates liikkeillä, näiden välissä myös tanssitaan. Vaikka piloxing on nopeatempoista ja hiki tulee takuulla, tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Suositus on treenata paljain jaloin, jotta jalanpohjan pienet lihakset aktivoituvat ja tasapainoilu Pilates-osuuksissa on helpompaa.

Powercircuit on tehokas treeni koko keholle. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteita hyödyntäen ja lisäksi osa liikkeistä tehdään ”oman kehon painoilla”.

Reisi-vatsa-peppu on lihaskuntotunti, missä pääpaino on reisi, vatsa, ja pakaralihaksissa. Tällä tunnilla saat varmasti poltteen lihaksiin ja sykkeet nousuun! Tunnilla tehdään liikkeet pääasiassa omalla kehonpainolla. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja ja sopii kaikille ketkä haluavat harjoittaa lihaskuntoaan. Tunti sisältää myös kehonhuollollisia osuuksia.

Tehotreeni-tunnit ovat kohtuullisen raskaita ryhmäliikuntatunteja, jotka kehittävät monipuolisesti kuntoa ja vahvistavat kehoa. Tunnit sopivat aktiiviliikkujille ja jonkin verran treenanneille, jotka nauttivat vauhdikkaasta menosta ja itsensä haastamisesta. Tehotreeni kohottaa kuntoa ja saa varmasti hien virtaamaan. Tunneilla käytetään välillä vaihtelevasti myös eri välineitä. Tunti sopii sekä naisille, että miehille.

Toiminnallinen treeni on tunti, jossa harjoitetaan kehoa kokonaisvaltaisesti omalla kehonpainolla sekä välineitä hyödyntäen. Lihaskunnon lisäksi tunnilla haastetaan mm. kehon motoriikkaa ja tasapainoa. Ei sisällä musiikin tahdissa tehtäviä askelsarjoja. Hiki takuu! Tunti sopii sekä naisille, että miehille.








Tanssi-tyyppiset tunnit:

Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa.Kohentaa kestävyyttä, liikehallintaa ja koordinaatiota. Musiikilla keskeinen rooli.





BailaDanceTällä tehokkaalla tunnilla hikoillaan arjen huolet unholaan ja laitetaan veri kiertämään työpäivän päätteeksi. Tunnilla yhdistellään useita eri tanssityylejä ja laitetaan lantio liikkeelle. Tanssitunnilla tehdään myös monipuolisia lihaskuntoharjoitteita. Tanssitunnilla ei keskitytä täydelliseen tekniseen osaamiseen vaan tanssin iloon ja hauskanpitoon.

Lavis® – lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.

Street-tanssi Tunneilla tullaan tutustumaan erilaisiin katutanssilajeihin (mm. hiphop, locking, voguing) ja annetaan musiikin viedä mennessään. Tunti koostuu alkulämmittelystä, erilaisista tanssillisista tanssisarjoista ja päättyy loppusarjaan. Tunti on avoimen tason tunti ja kaiken tasoiset liikkujat ovat erittäin tervetulleita.