TUNTIKUVAUKSET - AIKUISTEN RYHMÄLIIKUNTA

KEHONHUOLTOTUNNIT:

FasciaMethod on kokonaisvaltaista kehonhuoltoa (fascia = lihaskalvo). Keskitymme parantamaan liikkuvuutta toiminnallisin aktiivisin venytyksin nivelten täysiä liikeratoja käyttäen, hyvällä kehon kannatuksella ja lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen. Teemme tarkasti kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin suunnattuja liikehallinta- ja liikkuvuusharjoitteita. Hyödynnämme hierontapalloa faskiakerrosten välisen liukumisen lisäämiseksi ja faskioiden nesteyttämiseksi. Harjoittelua rytmitetään hengityksellä. Tunti soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään ja edistää hyvinvointiaan. FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä tuote.

Ikiliike Varttuneemman väen lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävä tunti unohtamatta venyttelyä. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja, juoksua tai hyppyjä. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

Jooga 90 min  Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta. Joogatunnit ovat mahdollisesti tauolla joulu-tammikuun ohjaajan matkan takia.

Keho ja mieli rennoksi -tunti sisältää rauhallisia, kehoa rentouttavia liikkeitä ja koko kehon rentoutuksen. Tunti soveltuu kaikille ja mukaan tunnille tarvitaan makuu-/ jumppa-alusta, peite ja pieni tyyny sekä rennot ja lämpimät vaatteet.

Kehonhuolto:  Helppo hyvänolon tunti, joka sopii kaikille. Kehon kireimmät lihakset ja ongelmapaikat eli niska-hartiaseutu, selkä ja lantion seutu käydään läpi joka tunti, tarkoitus on päästä jäykkyydestä ja kivuista eroon. Lisäksi voidaan käyttää välillä apuna keppiä tai pilatesrullaa tai hierontapalloa. Tärkeää on myös rentoutuminen, tunnilla soitetaan vain rauhallista musiikkia. Mukaan alusta ja lämmin vaate, jonka saa loppurentoutuksessa päälle. 

Kehonhuolto & rentous tunnilla kehoa herätellään alussa tasapainoa hakevilla, toiminnallisilla liikkeillä. Tunti sisältää alkuun dynaamista, avaavaa liikettä ja tunnin edetessä rauhoitetaan tahtia venytyksiin pysähdellen. Tunnilla availlaan kehon lihaskireyksiä ja jäädään nauttimaan venytyksen tuomasta hyvästä olosta. Mukaan oma jumppamatto ja lämmintä päälle, jotta venytellessä on mukava olla.

Pilates on kehonhallintaa, jossa vahvistetaan kehoa erilaisin liikkein. Tunti lisää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunti myös vahvistaa erityisesti syviä keskivartalon lihaksia sekä parantaa ryhtiä. Pilates sopii kaikille!

Terveysliikunta tunnilla availlaan ja vahvistetaan monipuolisesti kehoa helpoilla liikkeillä. Liikkeiksi valitaan harjoitteita, jotka auttavat arjessa jaksamista ja auttavat lievittämään mahdollisia kehon kiputiloja. Tunti ei sisällä sykeliikkeitä eikä musiikin tahtiin tehtäviä liikkeitä.  Tunneilla hyödynnetään erilaisia välineitä kuten kuminauhoja, keppejä yms. 

Venyttely on etenkin muun kuntoilun lisäksi sopiva lihashuoltotunti. Liikkuvuuden lisääminen vähentää loukkaantumisriskiä, jäykkyyksiä sekä lihaskipuja. Tunti sisältää dynaamista venyttelyä, kehonhallintaa sekä liikkuvuusharjoittelua rauhalliseen tahtiin ja liikkeisiin keskittyen.

Äijähuolto tunnilla tehdään monipuolisesti harjoitteita ryhmän mukaan. Mukana on elementtejä sekä kroppaa huoltaen että sille lisää pontta antaen. Yhtä lailla kuin auto kaipaa huoltoa, jotta jaksaa puksuttaa, saavat miehet tältä tunnilta virtaa eloon ja oloon :) 



TEHO JA KUNTO -TUNNIT

Aamujumppa on helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja syviä lihaksia aktivoivia sekä vahvistavia harjoitteita ja lopuksi venytellään.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä. Tule kokeilemaan, saatat jäädä koukkuun!

Circuit -tunti on tehokas rasvanpolttotreeni, jossa vuorottelevat nopealla tempolla tehtävät lihaskuntoliikkeet ja sykkeennosto-osiot, jotka koostuvat pääasiallisesti erilaisista hypyistä. Tunnilla hyödynnetään erilaisia välineitä sekä kehon omaa painoa. Erinomainen tunti kunnonkohottajille ja myös miehille. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna.

Finn hits (on aamujumpan iltatunti): Helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä suomalaisen musiikin siivittämänä. Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja syviä lihaksia aktivoivia sekä vahvistavia harjoitteita ja loppuun pienet venytykset.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle (tehoja voit säädellä oman mielesi mukaan,  erilaisia vaihtoehtoja löytyy). Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä. Tule kokeilemaan, saatat jäädä koukkuun!

Hiit-treeni – High Intensity Interval Training – on nimensä mukaan kovatehoista intervalliharjoittelua, jonka tavoitteena on parantaa kestävyyskuntoa ja tehostaa rasvanpolttoa. HIIT-treeni koostuu lyhyistä mutta rankoista työosiosta ja aktiivisísta palautusjaksoista, ja sen edut perustuvat juuri treenitehon vaihteluun. Tunti ei sisällä musiikin tahtiin tehtäviä askelsarjoja. Tämä hikitakuu tunti sopii mainiosti myös miehille. 

Kahvakuula on seuran suosituimpia tunteja, jossa tehdään selkeitä, tehokkaita ja yksinkertaisia kuulapattereita. Toki välillä muokataan ja tehdään yhdistelmäliikkeitä, mutta aina löytyy vaihtoehtoliikkeitä, joten tällä tunnilla voi aloittelijat ja useamman vuoden kuulailijat olla yhdessä. Kahvakuulaharjoittelu sopii kaikille, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–12 kiloa. Kahvakuulalla tehdään mm. heilautuksia, nostoja, työntöjä. Kahvakuula edistää kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä lisää voimaa. Tunnilla käytetään omaa kuulaa (seuralla muutamia lainakuulia).

Kickboxing  tunnilla tehdään erilaisia lyönti- ja potkutekniikoita säkkeihin tai pistareihin parin kanssa. Kickboxing on hauska ja tehokas tapa liikkua, jossa pääsee mahtavasti irtautumaan arjesta. Harjoitus sopii kaikille kuntotasoon tai kokemustasoon katsomatta. Tunti koostuu availuista ja tekniikka-osiosta, jonka jälkeen tehdään lyönti- ja potkutekniikoita lihaskuntoa kehittäen. Loppuharjoituksessa luvassa on sykeosio, jonka jälkeen venytellään. Voit ottaa omat hanskat mukaan jos sellaiset omistat.

Kuntojumppa tunnilla treenataan vaihtelevasti kaikkia kehon päälihasryhmiä käyttäen erilaisia välineitä ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä.

Miesten treeni on helppoa ja monipuolista harjoittelua mukavassa porukassa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo hieman enemmän liikkuneille. Tunnin aluksi perusteellinen lämmittely, sekä omalla keholla kehonhallintaa ja loppurutistuksena liikuntaympyrä. Tunti ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Kohdealueina ovat alaraajat ja keskivartalo, sekä lisäksi ylävartalo saa osansa tunnin aikana. Myös ryhmäläisten toiveita otetaan vastaan.

Miesten pelitunnilla pääset kuntoilemaan pelailujen merkeissä. Tunnilla pelataan eri pallopelejä ryhmän toiveiden mukaan. Lisäksi treeni sisältää lihaskuntoliikkeitä ja näin saadaan koko kroppa kunnolla töihin. Tule laittamaan pelit käyntiin ja kroppa liikkeelle!

Painotankojumppa on tehokas tunti, joka sopii sekä aloittelijoille että haastetta haluaville. Käytössä voimatangot.  Tunnilla lämmitellään, tehdään lihaskuntosarjoja ja liikutaan aerobisesti. Käydään monipuolisesti eri lihasryhmiä läpi ja lopuksi venytellään kevyesti.

Powercircuit on tehokas treeni koko keholle. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteita hyödyntäen ja lisäksi osa liikkeistä tehdään ”oman kehon painoilla”.

Reisi-vatsa-peppu on lihaskuntotunti, missä pääpaino on reisi, vatsa, ja pakaralihaksissa. Tällä tunnilla saat varmasti poltteen lihaksiin ja sykkeet nousuun! Tunnilla tehdään liikkeet pääasiassa omalla kehonpainolla. Tunti ei sisällä vaikeita askelsarjoja ja sopii kaikille ketkä haluavat harjoittaa lihaskuntoaan. Tunti sisältää myös kehonhuollollisia osuuksia.

Tuolijumppa on tarkoitettu matalan kynnytksen tunniksi. Jumpassa tehdään yksinkertaisia, mutta tehokkaita liikkeitä, jotka vahvistavat lihasvoimaa, lisäävät kehon liikkuvuuutta ja parantavat tasapainoa. Liikkeet tehdään joko istuen tai seisten tuolista tukea ottaen, toisinaan myös käyttäen välineenä esimerkiksi palloa tai kuminauhaa. Tuolijumppa sopii aloittelijoille ja vähän liikkuneille. Tuntia elävöittää musiikki!


TANSSITUNNIT

Bailadance - helppo ja hikinen tanssillinen ryhmäliikuntatunti on täällä taas! Tanssin iloa, ilmaisua ja heittäytymistä ilman vaikeita askelkuvioíta. Hyppää monipuolisten rytmien ja tanssin pyörteisiin ja anna fiiliksen viedä! 

Commercial dance yli 16v -tunneilla yhdistellään vauhdikkaasti eri tanssilajeja ja tehdään erilaisia tanssisarjoja musiikkivideoiden ja artistien live-esiintymisten tyyliin. Tunneilla pääpaino on esiintymistaidon kehittämisessä sekä koreografioissa tanssin perustekniikan kehittyessä tanssimisen ohessa. Commercial dance sopii loistavasti myös aloittelijoille. Tunnille voi ottaa mukaan sisälenkkarit. Commercial-tunnilla tehtävät harjoitteet ja koreografiat perustuvat opettajan tanssityyliin, sillä commercial ei varsinaisesti ole oma erillinen tanssilajinsa, jolla olisi oma lajitekniikkansa. Tanssinkentällä sanana commercial, kaupallinen, kuvastaa usein tarkkaa ja eriteltyä liikekieltä ja vahvaa esiintyvää asennetta. Commercial-tunneilla tehtävät sarjat saattavat ottaa vaikutteita eri katu- tai klubitanssilajeista (hiphop, dancehall, voguing jne.).