TUNTIKUVAUKSET - AIKUISTEN RYHMÄLIIKUNTA

KEHONHUOLTOTUNNIT:

FasciaMethod on kokonaisvaltaista kehonhuoltoa (fascia = lihaskalvo). Keskitymme parantamaan liikkuvuutta toiminnallisin aktiivisin venytyksin nivelten täysiä liikeratoja käyttäen, hyvällä kehon kannatuksella ja lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen. Teemme tarkasti kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin suunnattuja liikehallinta- ja liikkuvuusharjoitteita. Hyödynnämme hierontapalloa faskiakerrosten välisen liukumisen lisäämiseksi ja faskioiden nesteyttämiseksi. Harjoittelua rytmitetään hengityksellä. Tunti soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään ja edistää hyvinvointiaan. FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä tuote.

Ikiliike Varttuneemman väen liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävä tunti unohtamatta venyttelyä. Keholle tärkeää huolenpitoa lempein liikkein. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

Ikiliike kunto Varttuneemman väen lihaskuntoa, helppoja tehokkaita liikkeitä. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja, juoksua tai hyppyjä. 
Tehdään yhdessä ilolla. ”Totista touhua” hymyssä suin oman kunnon mukaan.

Jooga 90 min  Jooga on itsehoito- ja itsekasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti tehtävät harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Asanoita tehdään omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Rennot, joustavat vaatteet ja alusta mukaan. Sopii kaikille, myös aloittelijoille ja raskaana oleville, iästä ja kunnosta riippumatta. Joogatunnit ovat mahdollisesti tauolla joulu-tammikuun ohjaajan matkan takia.

Kehonhuolto:  Helppo hyvänolon tunti, joka sopii kaikille. Kehon kireimmät lihakset ja ongelmapaikat eli niska-hartiaseutu, selkä ja lantion seutu käydään läpi joka tunti, tarkoitus on päästä jäykkyydestä ja kivuista eroon. Lisäksi voidaan käyttää välillä apuna keppiä tai pilatesrullaa tai hierontapalloa. Tärkeää on myös rentoutuminen, tunnilla soitetaan vain rauhallista musiikkia. Mukaan alusta ja lämmin vaate, jonka saa loppurentoutuksessa päälle. 

Pilates on kehonhallintaa, jossa vahvistetaan kehoa erilaisin liikkein. Tunti lisää voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunti myös vahvistaa erityisesti syviä keskivartalon lihaksia sekä parantaa ryhtiä. Pilates sopii kaikille!

Terveysliikunta Terveysliikunnassa availlaan ja vahvistetaan kehon ehkä heikompia tai vähemmän käytössä olevia lihaksia. Tunnilla huomioidaan ryhti, kehon linjaukset ja aktiivinen liikkuvuus keppiharjoitteiden avulla omaan tahtiin. Tunnilla availlaan kehon kireitä kohtia aktiivisesti liikkuen seisten ja jumppamatolla. Tunnilla käytetään keppiä ja jumppa-mattoa.



TEHO JA KUNTO -TUNNIT

Aamujumppa on helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä.  Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja syviä lihaksia aktivoivia sekä vahvistavia harjoitteita ja lopuksi venytellään.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä. Tule kokeilemaan, saatat jäädä koukkuun!

Circuit -tunti on tehokas rasvanpolttotreeni, jossa vuorottelevat nopealla tempolla tehtävät lihaskuntoliikkeet ja sykkeennosto-osiot, jotka koostuvat pääasiallisesti erilaisista hypyistä. Tunnilla hyödynnetään erilaisia välineitä sekä kehon omaa painoa. Erinomainen tunti kunnonkohottajille ja myös miehille. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna.

Finnhits (on aamujumpan iltatunti): Helppo ja hauska hyvän olon tunti, jolla kireydet saavat kyytiä suomalaisen musiikin siivittämänä. Tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät lihastasapainoa ja parantavat ryhtiä, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään tasapaino-, liikkuvuus- ja syviä lihaksia aktivoivia sekä vahvistavia harjoitteita ja loppuun pienet venytykset.  Tunti sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle (tehoja voit säädellä oman mielesi mukaan,  erilaisia vaihtoehtoja löytyy). Tunti sisältää jonkin verran helppoja askelsarjoja ja halutessaan myös hyppyjä. Tule kokeilemaan, saatat jäädä koukkuun!

Hiit-treeni – High Intensity Interval Training – on nimensä mukaan kovatehoista intervalliharjoittelua, jonka tavoitteena on parantaa kestävyyskuntoa ja tehostaa rasvanpolttoa. HIIT-treeni koostuu lyhyistä mutta rankoista työosiosta ja aktiivisísta palautusjaksoista, ja sen edut perustuvat juuri treenitehon vaihteluun. Tunti ei sisällä musiikin tahtiin tehtäviä askelsarjoja. Tämä hikitakuu tunti sopii mainiosti myös miehille. 

Kahvakuula on seuran suosituimpia tunteja, jossa tehdään selkeitä, tehokkaita ja yksinkertaisia kuulapattereita. Toki välillä muokataan ja tehdään yhdistelmäliikkeitä, mutta aina löytyy vaihtoehtoliikkeitä, joten tällä tunnilla voi aloittelijat ja useamman vuoden kuulailijat olla yhdessä. Kahvakuulaharjoittelu sopii kaikille, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–12 kiloa. Kahvakuulalla tehdään mm. heilautuksia, nostoja, työntöjä. Kahvakuula edistää kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä lisää voimaa. Tunnilla käytetään omaa kuulaa (seuralla muutamia lainakuulia).

Kickboxing/kahvakuula Vuoroviikoin tatamisalilla on ohjelmassa kickboxingtunti ja toisella viikolla kahvakuulatunti.

Kickboxingissa tehdään lyöntejä ja potkuja säkkeihin. Tunnilla ei tehdä pariharjoitteita vaan lyöntejä ja potkuja saa toteuttaa omaan tahtiin. Tuntiin kuuluu myös lihaskunto-osio, syke-/happo-osio ja loppujäähdyttely. Osallistujamäärän mukaan säkkiaikaa on vähemmän ja lihaskuntoliikkeitä sekä ilmaan toteutettavia lyönti- ja potkuliikkeitä enemmän.

Lyönnit ja potkut ovat ovat mahtavia arjesta irroittajaliikeitä, yläkropan, niska-hartian, alaselän ja lantion voiteluliikkeitä, mutta myös loistavia stressinpurkajaliikkeitä. Tunnilta saakin tulla hakemaan juuri sen mitä eniten kaipaa juuri silloin. Onko se sitten kevyt liike, joka avaa kehoa vai kovat sykkeet ja hapot.

Mukaan tarvitset oman jumppamaton sekä nyrkkeilyhanskat, jos haluat. Seuralta löytyy lainahanskoja.

Kahvakuulatunnilla tehdään monipuolisesti erilaisia liikkeitä, joissa käydään läpi kädet, jalat ja keskikroppa. Liikkeistä saa erilaisia vaihtoehtoja, kevyempiä ja raskaimpia. Liikkeitä pääsee toteuttamaan omaan tahtiin haluamallaan teholla. Tunnilla on mahdollista nostattaa sykkeitä ja happoja. Mukaan tarvitset oman kahvakuulan ja jumppamaton.

Kuntojumppa tunnilla treenataan vaihtelevasti kaikkia kehon päälihasryhmiä käyttäen erilaisia välineitä ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä.

Kuntostep Kuntostepissä tehdään helpohkoja liikkeitä steppilaudalla, jossa jokainen pääsee toteuttamaan liikkumista itselleen parhaiten toimivalla liikkeellä. Tunnilla ei mennä musiikin tahtiin, vaan voi toteuttaa liikettä omaan tahtiin. Tunti koostuu alkulämmittelystä, lihaskunto-osiosta ja loppujäähdyttelystä. Tunnilla käytetään steppilautaa ja jumppa-mattoa.

Miesten treeni on helppoa ja monipuolista harjoittelua mukavassa porukassa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo hieman enemmän liikkuneille. Tunnin aluksi perusteellinen lämmittely, sekä omalla keholla kehonhallintaa ja loppurutistuksena liikuntaympyrä. Tunti ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Kohdealueina ovat alaraajat ja keskivartalo, sekä lisäksi ylävartalo saa osansa tunnin aikana. Myös ryhmäläisten toiveita otetaan vastaan.

Miesten pelitunnilla pääset kuntoilemaan pelailujen merkeissä. Tunnilla pelataan eri pallopelejä ryhmän toiveiden mukaan. Lisäksi treeni sisältää lihaskuntoliikkeitä ja näin saadaan koko kroppa kunnolla töihin. Tule laittamaan pelit käyntiin ja kroppa liikkeelle!

Painotankojumppa on tehokas tunti, joka sopii sekä aloittelijoille että haastetta haluaville. Käytössä voimatangot.  Tunnilla lämmitellään, tehdään lihaskuntosarjoja ja liikutaan aerobisesti. Käydään monipuolisesti eri lihasryhmiä läpi ja lopuksi venytellään kevyesti.

Powercircuit on tehokas treeni koko keholle. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna kuntosalilaitteita hyödyntäen ja lisäksi osa liikkeistä tehdään ”oman kehon painoilla”.

Tuolijumppa on tarkoitettu matalan kynnytksen tunniksi. Jumpassa tehdään yksinkertaisia, mutta tehokkaita liikkeitä, jotka vahvistavat lihasvoimaa, lisäävät kehon liikkuvuuutta ja parantavat tasapainoa. Liikkeet tehdään joko istuen tai seisten tuolista tukea ottaen, toisinaan myös käyttäen välineenä esimerkiksi palloa tai kuminauhaa. Tuolijumppa sopii aloittelijoille ja vähän liikkuneille. Tuntia elävöittää musiikki!


TANSSITUNNIT

Tanssikimara (Baila&Dance) Hauskaa, helppoa ja hikistä Heidin kanssa. Monipuolisia rytmejä, lantion liikettä ja fiilistelyä sisältävä tanssillinen ryhmäliikuntatunti helpoin askelkuvion. Tunti koostuu joka kerta neljästä eri teemasta (n.10-15min per teema): Kuntolattarit, Street dance, SuomiLove eli iskelmä- ja lavatanssit sekä yksi kuukausittain muuttuva teema. Tunnin lopussa lyhyt tanssijan kehon huolto osio. Lämpimästi tervetuloa tanssin pyörteisiin!